2. maj 2021

Hvordan fungerer Google?

Google er blevet verdens største søgemaskine, men hvordan virker det helt præcist? Forstå, hvordan din Google søgning bliver konstrueret, og hvorfor at den bliver forbedret af hver person, som gør brug af Google.

Google er verdens mest besøgte website med over 90 milliarder besøgende om måneden. Og hvert døgn bliver der lavet over 4 milliarder google søgninger.

Men har du nogensinde undret dig over, hvordan Googles rangering fungerer, og hvorfor Zalando ligger foran Zara, når man søger på røde bukser?

I denne explainer dykker vi ned i Googles algoritme.

Men før vi går i kødet på den, så er det vigtigt at forstå, hvad googles mål er.

Forretning først

Google er en privat virksomhed, der har fokus på at øge deres indtjening hvert år, så de kan tilfredsstille deres aktionærer og blive ved med at innovere og være markedsledere foran Bing og Yahoo.

Størstedelen af Googles omsætning kommer fra deres annoncer, dem ser du ofte øverst på Google, når du laver en Google søgning. De er også markeret med en lille tekst, hvor der står: ”Annoncer”.

Efter annoncerne, så kommer de organiske resultater. Dem tjener Google ikke penge på.

Google udtaler selv og vi citerer: ”Vi sælger kun annoncer, ikke søgeresultater. Annoncører kan betale for at blive vist i tydeligt markerede sektioner på siden, men det er ikke muligt at købe sig til bedre placeringer.”

De organiske søgeresultater, som er ikke-betalte annoncer, er altså dem, som Googles algoritme bestemmer, og ikke noget som annoncørerne har betalt sig til.

Hver gang du klikker på en af Googles annoncer, så betaler virksomhederne mellem 10 øre til 5.000 kroner afhængig af, hvor konkurrencepræget branchen, og hvad der annonceres for.

Det betyder, jo flere der bruger Google, jo flere klikker på annoncerne og jo flere penge tjener Google.

Og hvis folk skal blive ved med at bruge Google, så sætter det høje krav til, at deres resultater sidder lige i skabet, og folk bliver ved med at finde det, de søger, om det så er en lasagneopskrift eller et par røde bukser.

De organiske resultater spiller en stor rolle for, om folk bliver ved med at vende tilbage og bruge Google.

Googles værste mareridt er, at folk ikke får relevante resultater, og de begynder at bruge konkurrenter som Bing.

Hvorfor Zalando er foran ZARA

Billede af Claudio Schwarz – Unsplash

Google er næsten ligeså lukket omkring, hvordan deres algoritme fungerer, som Coca Cola er med deres opskrift.

Derfor er der ingen udover Google selv, der med 100% sikkerhed kan sige, hvordan deres algoritme fungerer. Men med flere tusinde test og undersøgelser udarbejdet af Google eksperter, kan vi komme meget tæt på, hvordan algoritmen fungerer i praksis.

Google bruger flere hundrede ranking faktorer til at vurdere, hvor de skal placerer en bestemt hjemmeside på et givent søgeord. Nogle af disse faktorer, som Google kigger på er bl.a.

  1. At søgeordet er angivet i titlen
  2. At indholdet på hjemmesiden har relevans ift. Søgeordet
  3. At hjemmesiden er mobilvenlig
  4. At hjemmesiden har mange links fra andre hjemmesider

Hvis man skal koge det ned til 4 årsager, hvorfor at Zalando vises først, når du søger på Røde bukser, så skal vi særligt lægge vægt på disse 4 hjørnesten, som Google vægter højest, når de skal vise dig et søgeresultat.

De 4 hjørnesten

Næste gang du laver en Google søgning, så tænk på disse 4 hjørnesten, der er hovedårsagen til, hvorfor du får vist Føtex først, når du søger på ’Billige tallerkener’

1. Det tekniske

Lad os antage, at du søger efter en billig mikrobølgeovn, og du lander på en hjemmeside, der er langsom, billederne er dårlige, og siden er ikke mobilvenlig. Hvor længe tror du, at du er på siden, før du hopper tilbage på Google? Der går nok ikke så lang tid.

Google stiller høje krav til selve teknikken på hjemmesiden. Hvis det tekniske ikke spiller, så er der langt vej til toppen af Google.

Lad os antage at Bilka.dk pludselig ikke har en mobilvenlig hjemmeside, og loadtiden er over 5 sekunder, så går der ikke lang tid, før siden begynder at rasle ned ad Googles rangstie.

Og selvom Bilka.dk er en autoritær side, så vil Google aldrig gå på kompromis med deres brugeres oplevelse.

2. Selve indholdet

Du har fået en trykken for brystet, så du søger på Google: ’årsager til trykken for brystet’

Første hjemmeside fortæller med en sætning, at du bør sætte et lille plaster på brystet.

Anden hjemmeside fortæller i en længere artikel, hvad mulige årsager kan være, og hvorfor du muligvis oplever trykken for brystet, samt anbefaler at du opsøger en læge.

Hvilken hjemmesiden vil du helst lande på? Den med det klareste svar

Google vil ikke have haft markedsdominans i snart 20 år, hvis Google ikke kunne blive ved med at levere resultater i høj relevans og kvalitet.

Derfor er de super skarpe på at forstå hele konteksten, relevansen og emnet på hjemmesiden, før hjemmesiden bliver vist i toppen af Google.

Google kigger bl.a. på længden af indholdet, afsender og kvaliteten af indholdet.

3. Hvor mange links har hjemmesiden?

Nu undrer du dig måske over, hvad gør Google, hvis to hjemmesider både er skarpe på indholdet og det tekniske.

Hvordan skal Google så vurdere, hvem der skal på første og andenpladsen.

Her kigger Google bl.a. på, hvilke hjemmesider der linker til de to forskellige hjemmesider.

Lad os sige at bilka.dk og føtex.dk konkurrerer om at ligge først, når man søger på “billige tallerkener.” Google har svært ved at vurdere, hvem de skal vælge på toppen, så de kigger på, hvad folk og medier på internettet siger om de to hjemmesider.

Lad os sige, at Bilka.dk har fået en masse omtale om deres tallerkener fra dr.dk, TV2 og andre medier, mens Føtex blot har fået lidt omtale i en lille online avis fra Svendborg. Hvem tror du, Google vælger?

Links og omtale i Googles øjne er ligesom stemmer til folketingsvalg. Jo flere links en hjemmeside har, desto større er chancen for, at hjemmesiden vinder topplaceringer i Google.

Har en hjemmeside en masse omtale og links fra andre hjemmesider, så fortolker Google det som en slags popularitet og relevans. Derfor ser du ofte store hjemmesider og brands i toppen af Google, fordi de har en masse links og omtale fra andre hjemmesider.

Af samme årsag ser du sjældent en ny webshop eller hjemmeside i toppen af Google, det tager tid at få links og opbygge en autoritet hos Google.

4. Brugeradfærd

Du har måske stødt på ordet ’Kunstig intelligens’. Kunstig intelligens er ikke kun noget, du ser i Sci-fiction film, det er noget, som Google har arbejdet dedikeret med de sidste par år.

Kunstig intelligens er blevet arbejdet ind i Googles algoritme de seneste par år. Google begyndt at kigge på, hvor længe brugerne er inde på hjemmesider, før de hopper tilbage på Google.

Hvis Google kan begynde at danne et klart billede af, at folk kun er inde på en hjemmeside i 20 sekunder, før de hopper tilbage på Google og klikker på en anden hjemmeside, hvor de er inde på hjemmesiden i 5 minutter, så kan Google hurtigt se, hvor folk får den bedste oplevelse og på den måde ændre i resultaterne.

Kunstig intelligens er noget, som Google arbejder på at forbedre hele tiden, så de kan levere de bedste resultater, være markedsdominerende og tjene flere penge.

Lavet af